Indien

Templer, tigre og Taj Mahal

 28.sept. - 7. okt. 2011

Siden er aldrig blevet helt færdig

2011-10-06 06-56-23 - IMG_4053

Sidst opdatert 18. maj 2017

Et længe  næret ønske om at gense Himalayas bjerge fik os til at tage til Politikens rejsemesse i foråret, hvor vi bl.a. hørte et fremragende foredrag om Bhutan. Flere af udstillerne havde tilbud dertil, men det blev Kipling Rejser, der blev valgt. Der var tre pladser tilbage i oktober på en tur til Darjeeling, Sikkim og Bhutan..

Senere besluttede vi, at udvide turen med en rundtur i Nordindien, dels fordi det lyder spændende – og nu  var vi jo kommet derud – dels kunne vi så markere min fødselsdag, da jeg ikke ønskede nogen stor fest.

Natur
Kultur
Befolkning
Veje og trafik
Kulinarisk

Delhi sightseeing
   Lotustemplet
   Quob Minar
Günthers sightseeing

Første mål: Jaipur
Jaipur sightseeingtur
    Amber Fort
   Jantar Mantar observatorium
   Den lyserøde by's basargader
  
City Palace

Elefanter og en enkelt tiger
   Safari i Ranthambore

Fatherpur Sikri.

Taj Mahal på afstand

Ferie i fare

 

Overblik

Natur

Vi kørte jo ganske vidt omkring på rundturen, så der var naturligvis skift i naturen, men generelt er strækningen fra Delhi og sydpå ret fladt, Gennem Rajasthan går hovedvejen stort set på kanten til ørknen i vest (som også er årsagen til dromedarens rolle som transportmiddel).

Omkring Jaipur ligger bjergkæden Aravalli som strækker sig ganske langt, og som til dels er befæstet

Kultur

Kultur sammenhæng??

betel se indien  s.8

Mobiltelefoner er tilsyneladende blevet hvermands eje.

 

miljøgrisseri

Tilbage til toppen

Befolkning

Med mere end 20 millioner indbyggere i Delhi siger det sig selv at der er trængsel.

Det der slår en er derfor mængden. Derefter at de fleste kvinder går i deres farvestrålende klædedragter. Man ser også mænd i det hvide 'Nehru-tøj', men her har cowboybukserne taget over.

Der er rigtig mange gadesælgere i Delhi, som enten har en bestemt rute eller en bestemt standplads. Typisk er den en dertil indrettet cykelrickshaw, hvor man f.eks. kan få friskpresset lemonjuice, få lavet en omelet (eller anden ægret). Skopudserne har jævnt hen også noget at bestille, og reparerer også sko på stedet.

Det er et interessant mylder at iagttage: om morgnen kommer  mange gående med en lille spand med låg. Det er deres frokost.

Skolebørnene har – naturligvis – skoleuniformer efter bedste engelske mønster (nederdele, sportsstrømper til pigerne, skjorte og slips til drengene).
Dette generelle indtryk ændrer sig ikke i de andre byer, vi besøger.

Rajasthan er konservativt, og her ser man kurtaer (en knælang skjorte), dhotier (et stort stykke stof, mænd snor om sig) og sarier (også et stort klæde, som kvinder draperer omkring sig).

I Rajasthan ses der også mange med turban, som naturligvis beskytter hovedet mod den stærke sol.

 

kastesystem

Veje og trafik

Trafiktætheden er stor i Delhi. Man har ganske vist bygget et Metro system i Delhi til at prøve at tage presset fra vejnettet. Der er endog en speciel metro til den nye lufthavn, som kører hvert kvarter. Men lige meget synes det at hjælpe.

Antallet af biler har været kraftigt stigende de sidste år, fordi man er gået fra kontantkøb til afbetaling. Bilparken er relativ ny og præget af mindre biler. Stort set alle bilmærker, som vi kender, bygges også i Indien.

Den store spiller er Tata, som producerer alt fra busser og lastbiler til flere personbiler, herunder den lille Nano, som er verdens billigste bil: ikke ret stor, men med fire døre. Günther havde faktisk en Nano, som han var yderst tilfreds med.

Med kneben plads må man jo lære sig nogle kneb. Der er altid plads til én til, og egentlig i god og ro orden kan man sagtens udvide antallet af vognbaner, så der på den måde bliver plads til flere.

En udfordring er også, at trafikanterne er blandet af alle type kategorier: personbiler, lastbiler, varebiler, de små trehjuledes XXX som enten er til passagerer eller last, cykelrickshaws – også både til passagerer eller gods.

Så er der alle de tohjulede, som snor sig ind og ud mellem bilerne, ofte besat med hele familien inkl. børnene. Der dyttes – men egentlig kun for at sig ' pas på – her kommer jeg'.

En god chauffør kender sit køretøj, uanset om det skal parkeres eller skal igennem de smalle gader. Ofte er der kun lakken mellem køretøjerne, og det er ofte nødvendigt at slå sidespejlene ind for at kunne passere hinanden.

På turen sydpå kommer vi først ud af Delhi-området, som er et selvstændigt område (ligesom Washington DC), og det betyder at der skal kontrolleres og betales ved indrejsen til delstaten Haryana. Ikke at der er gjort noget stort ud af det: man stopper køretøjet, og i en lille uprætentiøs bygning kan man så stå i kø udenfor til det bliver ens tur. Det er dog kun chaufføren, der skal bringe orden i papirerne. Det gentager sig ved indrejsen til Rajasthan og senere da vi kører ind i Pradesh, hvor Agra ligger.

Derudover er der indtil flere betalingsstrækninger, hvor vejene måske er lidt over standard.

Hovedvejen ender i Mumbay, og der er usandsynligt mange og lange, tungtlæssede lastbiler på vejen – oftest kørende i overhalingsbanen.

Når man så passerer de mindre byer kan man se dem holde i lange rækker langs vejen, hvad enten der skal holdes pause eller køretøjet skal repareres eller have nye dæk.

Vejsiden er totalt besat af den ene lille forretning efter den anden, selv om en væsentligt del er beregnet til lastbilservice. De indiske lastbiler er typisk ret høje, og formentlig relativt enkle i deres konstruktion, så man ser ofte en lille inder sidde (ikke ligge) inde under bilen med adskilt bagtøj. Utroligt også, at de kan skifte hjul med fuldt læs...

Men der sælges naturligvis alle mulige andre livsfornødenheder: grøntsager, frugt alt sammen flot stablet, små spisesteder, barberer og bygningsartikler osv.

Naturligvis møder vi også overfyldte busser og ladvogne, hvor folk hænger ud på siderne og bagsmæk eller tager turen på taget sammen med øvrige pakkenelliker.

Også på hovedvejen er der blandingstrafik med alle typer: langturslastbiler, personbiler, trehjulede og cykler, for ikke at tale om de mange dromedarer i Rajasthan. De bruges enten som lastdyr i karavaner eller forspændt mindre to-hjulede kærrer med normale bilhjul.

Turen til Jaipur i billeder.

Turen til Agra i billeder.

Tilbage til toppen

 

Kulinarisk

Vores hotel Godwin har faktisk et udmærket køkken med et pænt spisekort, og der serveres indisk krydret mad med smag. Køkkenet ligger på 5. sal ud til en tagterrasse, som dog på tidspunkter kan være for varm at benytte. De er i øvrigt modtagelige for specialordrer (Ulla fik fremstillet sin gode spinatret ragan josh).

Deres naanbrød kunne man blive helt forfalden til: tynde og krydret efter ønske.

På turen blev der holdt spisepause mellem 11 og 13 afhængig af strækningen, og muligheden for et 'sikkert' måltid og et ordentligt toilet.

Det fungerede godt, og da man her spiser efter spisekort kan man vælge retter, som efter behov passer i smag og mængde.

På hotellerne var maden også god. Vi spiste rigtig meget 'mutton', og generelt var det autentisk indisk krydret.

Ølflaskerne er 66 cl f.eks. Kingfischer, og selv om der efter sigende skulle være udmærket indisk vin, nåede vi aldrig dertil.

 

Rejsens forløb

Afrejse (onsdag 28.09.2011)

Vores 'egen' taxachauffør Ali kørte os som så mange gange før til lufthavnen, hvor vi tilbragte ventetiden i Diners Lounge. Ude ved gaten mødte jeg Jens Lassen og hans kone, som også var på vej til Indien. Jens havde firmaet Nova, som vi arbejdede sammen med om mikrofilm, og hvor vi havde en fælles sag med Folketinget, som sprang fra en aftale.

Finnair bragte os via Helsinki til Delhi. Det er ikke noget at skrive hjem om: betjeningsniveauet er både kvalitetsmæssigt og mængdemæssigt gået en del ned, siden vi sidst fløj med dem til Kina. Fra Helsinki er der 6:10 timers flyvetur (AY021, Airbus330), og vi landede lidt før planlagt 5:05.

Turbanklædte sihker i lufthavnen er med til at give følelsen af, at nu er vi kommet til Indien..

Afhentningen var uproblematisk, og vi havde et hotelværelse som stod klar, da vi ca. 6:30 var blevet kørt til vores hotel Godwin Deluxe. Nydeligt hotel i en lidt miserabelt kvarter, som stort set var besat af hoteller, da det ligger meget tæt ved Delhis jernbanestation..

Vi tog os en skraber til ca. 11:30. Desværre havde Ulla det lidt skidt efter flyveturen, så motivationen til at gå ud i varmen og studere området endsige få noget at spise var der ikke lige overskud til.

En væsentlig ting under vores Delhi-besøg var et aftalt besøg hos min gamle skolekammerat, Günther Adolphsen, som som boet som korrespondent i New Delhi siden 2001 (men med flere tidligere ophold der), og som jeg sidst så ved vores 25-års studenterjubilæum.

Så da vi havde sundet os, fået vekslet lidt penge, fået netværket til at fungere, ringede vi sammen og fik aftalt tidspunkt.

Vi løb ind i nogle misforståelser, da vi bad hotellet skaffe en taxa. Günther havde fortalt, at det ikke burde koste mere end 200 rupees, og hotellets vogn ville have 500. Det fik dem til at annullere bestillingen uden at sige det til os, så vi sad og ventede en rum tid, før det blev afklaret, at man ikke ville praje taxi, fordi hotellet havde sin egen vogn- og fast pris.

Vi krøb til korset og kørte en lille halv time gennem Delhis sindsoprivende trafik.

 

Besøg hos min skolekammerat

Günther bor sammen med sin kone i Sundernagar-området, som ligger lige op ad Zoologisk have.

Lejligheden er stor med højt til loftet, tagterrasse og udover kontorer til dem hver, en afdeling hvor de to tjenende ånder bor. Indrettet med smag og stærkt præg af lokal kunst.

Her blev vi vel modtaget, fik the mens snakken gik livligt. Vi fik den korte version af Günthers mange spændende job rundt om i verden, bl.a. for DANIDA, DR radio og tv, Politiken m.fl. men derudover også meget om landets politik, levevis og....Den gode snak med mange informationer om byen og landet og befolkningen.

2011-09-29 18-09-49 - IMG_3778

Vores medbragte tørrede kantareller og friske valnødder synes at falde i god jord, så atter sejrede Ullas hitte-på-somhed.

Sidst på eftermiddagen fik vi serveret champagne, inden vi sammen med Marie-France og et en bekendt (Jerome), som var på gennemrejse, drog på muslimsk restaurant i nabolagetNizamuddin . Rigtig god, velkrydret mad. Aftnen blev afsluttet med en runde gennem et basarområde, som også rummede et SUFI-muslimsk område med syngende og bedende, og hvor vi måtte gå på bare fødder, mens vores fodtøj blev bundet og holdt under opsyn for en mindre skærv. Det var et spændende område med masser af gadekøkkener og små butikker – noget vi for det første ikke selv ville have fundet, og endnu ikke har fået hår nok på brystet til at forvilde os ind i.

En taxa bragte os hele tilbage til hotellet.

Videoapparatet er holdt i ro, og der er kun taget ganske få billeder.

 

Delhi sightseeing

Torsdag 29.09.2011

Vi har aftalt med Günther, at vi kan tage en standard sightseeingtur om formiddagen. Den har vi købt hjemmefra hos Kipling Travel. 'Vores' chauffør og en guide er klar lidt i 9, og turen går så til den sydlige del af Delhi, hvor første ophold er ved Bahá'î-templet – også kaldet lotustemplet, fordi bygningens cementskaller, som er beklædt med græsk marmor ligner en lotus. Bahá'i-templer er altid 9-kantede, fordi 9 er det højeste encifrede tal og symboliserer det altomfattende, enheden og helheden.

B
2011-09-30 09-47-19 - IMG_3782
ygningen er fuldført i 1986. Det ligger i et flot, stort og velholdt parkområde, som er så stort, at Ulla tydeligt kunne identificere det, da vi fløj tilbage til Delhi.

Bahá'i-troen kom til Indien i 1844, men dyrkes også i andre lande. Denne religion tillader alle religioner, og der er ingen udsmykning i den store sal, der kan rumme 1300 mennesker.  Der er ingen prædiker eller ritualer, men vi oplevede dog, at der blev læst op af bahá'i-troens hellige skrifter. Til vores store forundring får vi udleveret en folder på dansk, fordi der har været danske arkitekter involveret.

Fra bygningens højereliggende plateau er der vid udsigt ind mod Delhi, bl.a. mod den nye arena og større hindutempler.

Vores bil bliver i øvrigt sikkerhedsundersøgt på vejen ind med spejle under vognen og kik i motorrummet...

Selv om det er varmt, føles det rart, fordi der blæser en blid brise.

 

Qutb Mina

Næste punkt er et stort område kaldet Qutb Minar-komplekset, som stammer fra 1200-tallet, ganske vist bygget på en tidligere by fra omkring år 1000, som så gav byggematerialer til det muslimske projekt.

2011-09-30 10-53-36 - IMG_3786Minareten er 72.5 m høj, rigt dekoreret med mønstre og korantekster. Senere blev der påbegyndt endnu en minaret, som skulle have været endnu højere, men det blev ikke realiseret, og her er kun de nederste meter tilbage. Det afslører dog også, at tårnet er bygget af natursten, hvorefter man har lavet den smukke yderbeklædning.

Midt på den store plads står en 7 m høj jernsøjle, som stammer fra 300-tallet. Den er fortsat rustfri pga materialets store indhold af fosfor.

Guiden har et par ekstra overraskelser: Et besøg i en handycraft-forretning. Den er eget af en familie fra Kashmir, og her viser den ihærdige sælger, hvorledes man knytter et ægte tæppe, efterfulgt af mange smukke kvalitetstæpper. Men vi har heldigvis ikke plads til flere ægte tæpper, har ikke brug for tøj af cashmere eller pyntegenstande, så det bliver ved oplevelsen.

Guiden finder en restaurant til frokost. Det er en kæderestaurant, maden OK, men priserne er også næsten dobbelt så høje som i går aftes.

De hjælper os også til at få købt øl og vand, så vi har noget til turen i morgen – og endelig kører de os direkte til Günther, så vi ikke skal tilbage til hotellet og have en taxa derfra.

Den hundetække som normalt fungerer, virkede ikke for husets to hunde. Den store gøede seriøst, og så ikke ud, som om den var til at spøge med, mens den lille nok havde været lettere at komme i kontakt med – hvis ikke lige den skulle være solidarisk...

Delhibilleder http://www.ujr.dk/Jalbum/Delhi_1/

Tilbage til toppen

 

Sightseeing med Günther

2011-09-30 15-39-21 - IMG_3828

Sydpå til stort tempelområde i Chattarpur med det ene hindutempel efter det andet og store skulpturer.

 

gennem slum, strækninger med mange små, skure med alle slags forretninger

Stort udvalg af lertøj og kurveflet

Køer i rabatterne, geder, somme tider svin

Meget affald hober sig op.

I jagten på et sted at få noget at drikke i varmen – trods bilens aircondition – kommer vi gennem  bydele med veletablerede, pæne villakvarterer.

I milionforstaden Gurgaon kører i langs og gennem store, nyopførte højhuse med lejligheder. Konklusion: Så må der også være et indkøbscenter. Og vi finder det. Bedste bud er en kaffeshop, hvor priserne er skyhøje i forhold til niveau, vi ellers har set.

Det tager os to timer at komme hjem gennem myldretidens trafik, som virkelig er en oplevelse.

Endnu nogle timers god snak med Günther og Marie-France før der serveres punjab-kylling efterfulgt af is.

Vi springer kaffen over, da vi trods alt har mange indtryk, der skal fordøjes, og vi skal have pakket til turen til Jaipur i morgen. I øvrigt viste taxiens taxameter 180 INR, så han fik 200, svarende til det, vi tidligere havde betalt på en aftalt pris.

Vi kan efterfølgende konstatere fælles fornøjelse af gensynet, og uden at overdrive skulle der være grundlag for fortsat kontakt.

Tilbage til toppen

 

Turen til Jaipur

Lørdag 1.10.2011

Nu starter så den egentlige rundtur. Vinod Kumar, vores chauffør på turen er den samme som de forrige dage, og han er der lidt i 9.

Da vi stiger ud af bilen i Jaipur har vi været undervejs ca 7 timer (233 km), men også fået vores indtryk af Indien suppleret.

Vi kører ud mod lufthavnen, og genser strækningen fra vores ankomst. Derfra går det af HR8, som løber fra Delhi til Mumbai. Det indebærer en enorm trafik af lastbiler, ja, vi har aldrig tidligere set en sådan koncentration nogetsteds. Uanset om der er to eller tre kørebaner falder valget ofte på den højre (De har venstrekørsel). En del af strækningen er forbeholdt motorkøretøjer, men ellers optræder der også cykelvogne, fodgængere og køretøjer, der kører mod færdselsretningen. Det holder i hvert fald chaufføren vågen. Og da praksis i øvrigt er, at der altid er plads til en bane mere, så bliver der kørt tæt.

Når vi så tillægger kameltrukne vogne og elefanter, så er billedet fuldstændigt.

Flere gange skal der betales afgift, og to gange passerer vi en grænse til en delstat: Mellem Delhi og Harayana, og ind til Rajasthan.

2011-10-01 13-00-15 - IMG_3853

Selv om det er 'high way', så er status skiftende mht krydsende og tilstødende til- og frakørsler. Da der ydermere på lange stræk er flere kilometer med vejbutikker, gøres der holdt på kørebanen for at holde pause, sætte folk af eller måske reparere lastbilen, skifte dæk (og dem var der rigtig mange af), så opstår der mange 'situationer'.

Det letter heller ikke trafikken, at der investeres enorme summer på at udvide vejstrækningen, med deraf følgende indsnævringer, opbrudte vejstrækninger mm. Nogle få gange står der betjente, som forsøger at dele sol og vind lige for at komme videre. Og hvordan det er gået en ung mand, som dinglede rundt midt på kørebanen i en brandert, ved vi heldigvis ikke.

I tillæg kørte vi så gennem et landskab, som næsten hele vejen var grønt agerbrugsland. Selv om vi har set mange køer spankulere omkring i Delhi og omegn, var der rigtig mange i Harayana: Store flokke med hyrder blev ført langs vejen. Landet er Indiens førende mælkeproducent, i sin tid hjulpet i gang af danskerne.

Senere fulgte store områder med majsmarker, som netop var ved at blive høstet.

Ved 12-tiden holdt vi en frokostpause .

Først da vi nærmede os Jaipur var der bjerge – tilsyneladende ubeboet – men dog med resterne af fordoms befæstninger. Chaufføren var venlig at tage den gamle vej til byen, så vi kunne se den store fæstningsmur og Amber Forts storhed på afstand.

Trafikken gennem byen var mildest talt kaotisk, måske også fordi mange troende er i byen til en festival. Vi skulle gennem centrum og ud på den anden side, så i fik en lille forsmag på morgendagens sightseeing i 'den røde by', som man også kalder Rajasthans hovedstad.

Vi bliver indkvarteret på en mindre hotel et stykke vej fra centrum. Shahpura House er et såkaldt 'heritage-hotel, dvs et lille hotel indrettet i en adelig families palæ. Det emmer af historie både i byggestil og interiør, og selv dørlåsen er her massivt messingbeslag og hængelås.

Der var restaurant på tagterassen, hvor vi kunne nyde middagen i blød aftenluft og med optræden med musikere og dansere.

Ad landevejen til Jaipur (fotoserie)

Tilbage til toppen

 

Jaipur sightseeingtur (søndag 2.okt.2011)

Vi starter som sædvanlig kl. 9, hvor chafføren og den nye guide, Naval, afhenter os. Vi starter med at køre mod Amber fort, som ligger ca 10 km. nord for byen.

2011-10-02 09-11-32 - IMG_3870

På vejen dertil laver vi fotostop, så vi kan fotografere facaden til Vindenes tempel med sol på. Da det er søndag er mange butikker stadig lukket og trafikken er overkommelig, om end det kræver tålmodighed at komme gennem de snævre byporte (mere om byens opbygning i opdelte firkanter).

 

Amber Fort

Vi ved jo, at de har en af deres store religiøse fester, og det viser sig bl.a. ved tusindvis af mennesker, som på motorcykel, cykel, gåben eller bil, så jo tættere vi kommer på Amber fort, jo større bliver trængslen. Amber fort ligger ca. 10 km udenfor Jaipur og var hovedsæde indtil men flyttede til Jaipur på pga vandmangel i begyndelsen af 1700-tallet. Den ældste del af komplekset er bygget 1592.

Turen op til fortet skulle være foregået på elefantryg, men elefanterne er reserveret til de religiøse optog, så vi må med en jeep. Guiden har valgt at tage os ind gennem udgangen, og det var den helt rigtige disposition, når man så hvor mange der snoede sig op til hovedindgangen, hvor de skal besøge Shila Devi Templet inde i Amber Fort.

Templet fik vi ikke besøgt, da menneskemængden gjorde ventetiden urimelig lang.

Fortet/paladset er imponerede med sine tre afdelinger, haver, marmor og mønstre udskåret i limsten. Det skal suppleres med billeder for at forstå begejstringen.

2011-10-02 10-49-09 - IMG_3908

Da vi er kommet ind ad bagvejen kommer til de fire sektioner af paladset i omvendt rækkefølge (i forhold til at komme ind ad hovedporten 'Sun gate')

Den første plads vi kommer til er således området, hvor kvinderne – både de fyrstelige og konkubiner - opholdt sig. Alle rum har adgang til den samme gårdsplads, og der er små vagttårne vejen rundt. Kvinderne kunne se ud gennem de gennembrudte sandstensvinduer, og det var kun fyrsten som havde (indtil flere) adgangsveje til denne afdeling.Næste gårdsplads rummer en flot have, hvor vandet føres frem gennem kanaler, bl.a. indtil et stjerneformet bassin med fire springvand. Den ligger i aharajaens private område Her ligger bygningen Sheesh Mahal med spejlsalen,.

Der er tale om små stykker glas i loft og vægge, som må have givet en fantastisk belysning i stearinlysenes skær. Her er dekorationer udskåret i marmoren.

I den sydlige del ligger den ældse del, Palace of Man Singh I, med en åben pavillon båret af søjler.

På den anden side af haven hedder bygningen Sukh Mahal.

Derefter kommer området, hvor der blev holdt audiens. Der er dels audienssalen, dels et antal lokaler langs ydermuren, hvor embedsmændene stod til rådighed.

Jaleb Chowk er den plads, hvor soldaterne tidligere stillede op. Den ligger ved hovedindgangen, og det er her vi ser den store menneskemængde, der skal i templet, der ligger modsat porten.

Kroge til at hænge kokustæpper op, som vandet siver stille ned ad for at skabe kølighed – ligesom de metertykke mure.

Udsmykning med spejle, ornamenter er imponerende.

Udsigten over mod 'den kinesiske mur' tilhørende et stort fæstningsanlæg og de omkringliggende templer nedenfor.

Billeder fra Amber Fort.

 

På vejen tilbage gøres fotostop ved et lystslot, Jai Mahal, hvor der efterfølgende er er lavet en kunstig sø.øb

Tilbage til toppen

 

På indkøb

Vi undgår jo heller ikke et besøg hos en forretning, som kan vise, de bloktryk, som Jaipur er kendt for.  (Påfuglen ændrer farve i sollys, tæpper vaskes og klippes).

Det ender med at vi køber en bomuld/silkedug med servietter, et cashmeresjal og.. Det var rigtig pæne ting, der blev solgt.

 

Jantar Mantar obervatorium

Allerede i 1700-tallets begyndelse byggede maharaja Jai Singh, et stort område med meget store astronomiske bygninger – monumentalt – som den dag i dag præcist kan måle tid og sted, solens position, og stadig bruges til at stille horoskoper. Det er et af fem anlæg, men det i Jaipur er det mest velbevarede. Det er helt unikt, og i dag indlemmet i UNESCO's worldheritage. Det var virkelig overraskende anderledes.

 

2011-10-02 13-04-55 - IMG_3934

Jantar Mantar betyder egentlig 'instrumenter til kalkulation', og det er en fantastisk præcision, der kan aflæses på de afmærkede markeringer.

Der er 14 geometriske konstruktioner, der viser tid, stjernepositioner mm. Med sine 27 m. er det største instrument (Samrat Yantra), viser skyggen med minuts nøjagtighed tiden. Det er bygget i en vinkel som svarer til breddegraden for Jaipur.

Den store målestok betyder, at målingerne kan blive helt præcist vist på inddelingen på marmorpladerne.

På nettet fandt jeg en fyldig beskrivelse af observatoriet.

Billeder fra observatoriet.

 

‘Den lyserøde by’s basargader

Vi vandrer gennem de overdækkede lyserøde basargader til Hawa Mahal (Vindenes tempel) – nu fra forsiden gennem en indbydende gårdsplads. Den er på fem etager, og har små vinduer, hvor kvinderne usete kan iagttage verden nedenfor. De er kunstnerisk konstruerede, og perforeringerne i sandstenen (jharokhas) er med til at øge luftcirkulationen i varmen. Hvad man ikke umiddelbart kan se, er at bygningen er ganske smal, så der er ikke store gemakker eller sale, men der er en god udsigt ud over byen.

2011-10-02 13-54-05 - IMG_3953

I adgangsvejene er der ingen trapper, så man kan køres op, men ellers er der flere trapper mellem de enkelte etager.

Basargaderne ligger langs hovedparten af det centrale gadenet, og strækker sig derfor ganske mange kilometer. Som i det gamle London, har de enkelte håndværk samlet sig i bestemte gader. Hver forretning har påmalet navn og husnummer med sort på den lyserøde (murstensfarvede) væg.

Byen er bemærkelsesværdig for sit gadenet, som er lagt ud vinkelrette, og opdelt i sektorer, som er adskilt med meget brede gader på 34 m – noget der gavner den tætte trafik.

Billeder fra byen og ‘Vindenes tempel’.

Tilbage til toppen

 

2011-10-02 14-55-21 - IMG_3966

 

City Palace

Så manglede vi lige city paladset som er bygget i 1727, da vandmangel i Amber Fort tvang kongen til at flytte. Vi kommer i den del af det kongelige slot, som nu er åbnet for publikum, da kongen mere er af navn end af gavn (?), og har brug for penge. Man kommer ind i komplekset gennem flot dekorerede porte.

Ud over de smukke bygninger (herunder audienssalen) er her udstilling af kongernes imponerende broderede klædedragter i Mubarak Mahel , en flot våbensamling i Maharani Palace og en eksklusiv samling gamle vogne (Bhaggi Khana) til såvel okser som heste – og elefantsadler.

I den åbne, private audienssal Diwan-I-Khas kan verdens største, mandshøje sølvkar beses (4000 liter, 340 kg.). De er lavet af smeltede sølvmønter og blev bestilt, så maharajaen kunne fylde dem med vand fra Ganges og  medbringe dem på en tur til England, så han havde eget drikkevand!

Der er endnu en audienssal 'Diwan-E-Aam' for offentligheden. Her er et flot loft og portrætter på alle væggene, mens der står stole på den central gulvplads.

Jeg har forgæves søgt videooptagelser derfra – måske var det ikke tilladt.

Billeder fra City Palace.

Tilbage til toppen

Trætte turister

Vi havde sprunget frokosten over med henblik på at gøre sightseeingen færdig, fordi vi egentlig havde lavet en aftale med vores chauffør, som havde en forretningsforbindelse, hvor han mente vi kunne købe billigere end hvor vi havde været om formiddagen. Men tiden løb fra os, og vi besluttede os for at tage tilbage til hotellet og spise lidt ved pool'en, så guide og chauffør kunne få fri, så vi sprang fra vores aftale, da vi trængte til lidt ro omkring os..

Guiden var i øvrigt rigtig god med stor vejen og informationsniveau.

Vi fik et let måltid serveret ved pool'en, men blev til vores store undren anmodet om at aflevere vores pas. Det viste sig, at loven siger, at inderne ikke må drikke alkohol i dag. Det indebærer, at alle vi turister skal have kopieret vores pas og bekræfte vores signatur for at få en øl.

Om aftnen spiste vi atter på tagterrassen – og bestilte 'spicy' til betjeningens positive overraskelse. Der var atter optræden med musik og dans.

Vores elefanttur får vi i morgen tidlig, og derfor bliver vi afhentet allerede 7:45. Efter den fortsætter vi så til naturreservatet, som ligger ca. 4 timers kørsel

væk.

 

Elefanttur og en enkelt tiger

Mandag 3.okt.2011

2011-10-03 08-30-52 - UR IMG_4241Vi er enige med chaufføren om, at vi hellere må starte tidligt, for at slippe for køen og så komme videre. Men selv om vi er kommet tidligt, er der allerede en pæn kø.

Der er ca 100 elefanter, som efter et snedigt system kommer til påsætning. Man får sin 20 minutters elefanttur op mod slottet.

Vi kommer op at diskutere med elefantføreren, og da han mærker, vi ikke bare vi betale ekstra, hvad han forlanger, klager han sin nød over, hvor dyrt det er at fodre dem. Nu vidste vi dog, at staten betaler disse omkostninger. Det lukkede så den diskussion.

 

Hvorefter vi skændtes med en fotograf, overfor hvem vi tydeligt havde tilkendegivet, at vi ikke skulle have noget billede. Underligt, at de ikke kan tage et nej for et nej.. Vi købte ikke noget foto, og blev sat af ved landingspladsen, hvorefter elefanten til bage til sin ventestation.

Turen varede kortere end ventetiden, da den kun gik ca. halvdelen af vejen til fortet, så man kan ikke sige, at det var en elefanttur til Amber Fort.

Billder fra elefantturen.

Tilbage til toppen

 

Safari

Herfra skal vi nu køre til Ranthambore Nationalpark. De lange eksportlastbiler er nu afløst at de lidt kortere, men hårdt læssede og  ofte flot dekorerede lastbiler. Her er et nyt indslag i trafikken: Dromedarer i massevis med  tohjulede kærrer (bilhjul) – og ellers den almindelige blandingstrafik.

Vejen er ikke i god stand, så det tager 3-4 timer for de 130 km.

 Vi når at blive indkvarteret i vores bungalow på Tiger Den, lige inden der er eftermiddags gamedrive.

Det foregår i åbne 'jeep's med midtergang og plads til ca 20 mennesker.

2011-10-03 16-21-50 - IMG_4021

Og det utrolige sker: Efter en halv times kørsel på området, spotter vi en tiger ca 5 m borte i et buskads, som den forlader for at tage sig et svalende bad i den lille flod. Vi bruger ca ¾ time til at iagttage det smukke dyr. En flot hjorte opdager tigeren og springer bort. Vi ser også andre dyr, men dem har jeg ikke styr på.

SDa vi kommer tilbage, har jeg fået det skidt: har ikke lyst til hverken vådt eller tørt, men sover bare. Min mistanke går til køreturen på de dårlige veje, vi har kørt på hele dagen.

En film er lagt på Youtube. Den omfatter begge dage.

 

En mærkedag (tirsdag 4.okt.2011)

Jeg havde jo glædet mig et dagens to gamedrives, men har det ikke, så jeg har lyst til komme på benene, så Ulla tager med på formiddagens tur.

Den går gennem at savannelandskab, hvor der desuden er mange søer.

Der er mange fugle, som f.eks. hejrer, skarv, ibis, stork og kingfisher og bunkevis af påfugle itræerne. De er bare vanskelige at fotografere, da de ofte sidder et stykke borte.  Men turen b yder også på sambar-hjorte, gazeller, 'spotted deer', desmerdyr og to små krokodiller.

Jeg får stablet mig på benene over middag, og vi sidder på terrassen, da jeg må erkende, at jeg stadig ikke har det godt, så Ulla drager af sted alene.

På eftermiddagsturen fik Ulla overbevist guiden om, at når vi var sidste opsamlingssted, var der kun dårlige pladser tilbage, og hun fik bevilget pladsen ved siden af chaufføren. Det blev til endnu en gave: Ulla får øje på lille sort bjørn (læbebjørn/Sloth bear), som faktisk ses sjældnere en tigeren.

Men ellers er der stort fremmøde af dyr: han og hun antiloper, de plettede gazeller, sambar-hjorte, endnu et par krokodiller – og mange påfugle og en sort stork. Så det var en vellykket tur.

Ulla nåede også at benytte stedets swimmingpool.

Fødselsdagsmiddagen bliver også sløjfet, og Ulla må finde sig andet selskab.

Tilbage til toppen

 

Sightseeing aflyst

Onsdag 5.okt.2011

På programmet står 7 timers køretur til Agra med et første holdt ved fortet Fatherpur Sikri. Jeg har ligget på bagsædet og sovet det meste af tiden. Da vi skal ind på fortet, bliver jeg svimmel, og inden jeg kan få mig sat ned, besvimer jeg. Guide og guards er hurtige til at tage sig af mig, men rundturen på fortet springer vi over.

 Vi får således ikke set noget, og turen går dirkte til hotellet Utkarsh Vilas.

Tilbage til toppen

 

Taj Mahal på afstand

Torsdag 6.okt.2011

2011-10-06 07-04-46 - IMG_4055

I dag skulle være endnu et højdepunkt: Besøg på Taj Mahal. Vi står tidligt op, så vi kan komme kort efter åbningstiden kl. 6. Det går fint, så længe, jeg kan holde mig i bevægelse, men der trods alt kø for diverse check for at komme ind. Og mens jeg står i rækken, dejser jeg omkuld for anden gang. Guide, guards og private springer til med vand, og får mig bragt på benene.

Beslutningen er dog truffet: intet besøg inde i det store kompleks, men  beundring af det ydre af det 82 m høje bygningsværk bag spejlsøen, og gæstehuset ved siden af.

Vi opgiver programmets øvrige seværdigheder  bl.a. Agra fort (som Vinud dog udpeger da vi kører gennem byen).

Turen til Delhi foregår for mit vedkommende atter delvist sovende på bagsædet.

2011-10-06 14-49-05 - UR IMG_4348

Sidst på eftermiddagen tager vi afsked med Vinud Kumar og rykker igen ind på Godwin de Luxe-hotellet – dog ikke på 'vores' værelse.

Vores få billeder fra Taj Mahal

Tilbage til toppen

 

2011-10-07 21-07-45 - UR IMG_4350Ferie i fare

Fredag 7.okt.2011

Gruppen, vi skal rejse med, er kommet ind med morgenflyet, og der er planlagt sightseeing kl.10:30. Jeg har fortsat ikke lyst til at spise eller drikke, men jeg står op for at deltage i rundturen i Delhi.

Under badet dejser jeg om, så Ulla er meget bestemt: Jeg skal ikke ud og lave flere ulykker. Så vi har en sightseeing til gode også her.

Jeg har ikke hverken haft opkastning eller maveproblemer, men godt har jeg et ikke.

Senere går det slag i slag: Guiden Christian, som nu er kommet, tager min temperatur og tilkalder en læge. Christian bliver det næste halve døgn en god støtte for Ulla, som ellers står alene med problemerne.

Ud fra de givne informationer beslutter lægen direkte og uden konsultation indlæggelse på hospital. Heldet er lidt med os, for lige om hjørnet til hotellet ligger Sanjeevan Speciality Hospital. Hotellets ansatte får fat i en rickshaw og tager med og støtter mig hele vejen ind på hospitalet.

Ventetiden er ganske kort, og vagthavende læge indlægger mig på stedet.

De sætter overvågning på, måler blodtryk, de lægger mig i drops, og det bliver til 8 liter i nattens løb. De tager indtil flere blodprøver, fordi de ikke er tilfredse med antallet af mine røde blodplader. Tallet er foruroligende lavt, og er et tegn på en kraftig infektion. Den turbanklædte læge, som har haft nattevagten, mener, at det evt. kunne være dengue-feber.

Tilliden til hospitalet og dets personale af læger og sygeplejersker var stor, og behandlingen var professionel.

Tilbage til toppen

 

På chancebillet

lørdag 8.okt.2011

Da jeg vågner op søndag morgen har jeg det væsentligt bedre. Egentlig vil lægerne gerne beholde mig til yderligere observation, fordi morgnens blodprøver ikke var tilfredsstillende, men Ulla og Christian beslutter, at de vi løbe risikoen og tage mig med. Herefter giver lægere præcise information om væskeindtag med tilsætningsmidler, og medicin, der skal købes.

Ulla og Christian får købt medicin til erstatning for det, de har brugt på mig, samt det der nu er ordineret.

Jeg bliver udskrevet på eget ansvar, og kan dermed deltage i grupperejsen.

Gruppen sidder i bussen og venter kun på mig, som lidt forsinket kører til lufthavnen.

Tilbage til toppen

 

Historien fortsætter i anden del af rejseberetningen Darjeeling, Sikkim og Bhutan.