|
||||||
Waltzing Mathilda 25.1 -16.2.2018
Vintermånederne bryder jeg mig ikke om, så jeg vil hellere tilbringe tiden under lidt varmere himmelstrøg. Myramar var på planen, men blev slettet, da der blev uroligheder der. Vi er 21 på holdet, og jeg er den eneste single. I øvrigt er det rejsevante mennesker, som kommer til aftalte tider, og som er meget gode til at tale sammen.
http://jrishoej.jalbum.net/Waltzing%20Mathilda/
Naturen Australien er jo ikke bare en nation, men også et kontinent. Det betyder store afstande og store klimatiske forskelle, fra det kølige Tasmanien til heden i det røde centrum ved Uluru (Ayers Rock). Vejrmæssigt har vi været utroligt heldige med meget blå himmel og klart vejr, som har været usædvanligt for de steder, vi har været. Generelt har der været varmebølge med mellem 30 og 40 grader, og solcreme faktor 50 er nødvendigt, hvis man ikke skal komme til at ligne en kogt krebs. De 30 grader er til at håndtere, men 40 grader er meget varmt. Under alle omstændigheder skal der drikkes meget vand, ca 1 liter pr kilometer. Heldigvis kan man tappe vand fra hanerne, og på turen omkring Uluru, havde bussen en stor vandbeholder med isvand, der kunne tappes fra. Generelt er meget af landskabet meget store vidder. Totalt flade strækninger så langt øjet rækker, men vi har også kørt i bjerge, mange kilometer langs fyrretræsplantager, vinmarker, frugtplantager eller sukkerør. Der er meget skov med høje eukalyptustræer. Det er et hårført træ, som findes i mange arter, og som kan blive op til 70 m høje. Vi har set tæt mangrove, meksikanske regntræer, afrikanske flammetræer og mange andre træer, med eller uden blomster og frugter. Det er almindeligt, at der er en bræmme af træer og buske mellem vejen og markerne, så det er ikke altid nemt at få taget billeder af landskabet. Sydpå prikkes store arealer med tusindvis af får, mens det længere nordpå er køerne, der er i flertal. Og så er der enorme områder som bare ligger hen. De dyrkede områder har ofte plantet læhegn af træer, i skel eller ude på arealet. Og så er der alt vandet. Langs kysten, som f.eks. Great Ocean Road, med masser af udsigtsplatforme og spændende sandstens klipper. Bugte, strande og mange adgangsveje med plads til at parkere. Vandet er blåt med skum på bølgerne, og ved fralandsvind er der flere steder, der er paradis for surfere. Turister er der i mængder. Det er ikke mindst asiater, der præger billedet, men også mange tyske og hollandske turister - ja, selv en svensker traf vi i kløften ved Axx. Der rejses med mobilhome, med selskaber i busser, som naturligvis trænges på de samme rejsemål og på omtrent samme tidspunkter, og man kan således komme til at følges med en helt anden gruppe helt ind på samme hotel.
Byerne Turen har jo bragt os til meget forskellige byer af forskellig størrelse. Fælles for dem er, at de er planlagt grønne, så der er plads til træer i gadebilledet, grønne pletter og parker i et omfang, som man kun kan misunde.
Historien har gjort, at der er et stærkt islæt af engelsk arkitektur fra omkring århundredskiftet 1900, og heldigvis ser det ud som om man holder bygningerne i hævd, indeklemt mellem nyere bygninger eller genanvendt til andre formål. Ikke mindst blev jeg imponeret af de mange beboelseshuse, der var forsynet med støbejerns søjler og gelændere, som fik tankerne til at flyve til New Orleans gamle kvarter. Solen er stærk, og hvis ikke der er træer til at skygge, er det almindeligt, at der er en overdækning over fortovet foran forretningerne. Af storbyerne gjorde Melbourne størst indtryk. Antallet af parker som ligger som en ring uden om centrum er imponerende, og de bliver brugt til picknic, motion osv. Men forretningskvarteret er også anderledes. Der er rigtig mange højhuse, men her er der ikke to, der ligner hinanden. Arkitekterne har virkelig leget med konstruktion og udtryk i form og farve, så det ikke bare er glas og stål. Australiernes interesse for sport – ikke mindst cricket – afspejler sig i masser at sportspladser og store sportsanlæg. Jeg synes ikke, jeg så helt så mange motionsløbere som sidst, men naturligvis var de der, trods varmen og i alle aldre. Det skrev jeg, inden vi kom til Cairns, hvor vi fra hotellet havde udsigt til et grønt område, hvor der både blev løbet og gjort holdgymnastik. Flere byer har sporvogne, nogle steder genindført, nogle steder med gratis transport i centrum. Afstandene opfordrer til togdrift, og de godstog vi så, trak rigtig mange vogne. Husene i villakvartererne ligger meget tæt, så tæt, at man dårligt kan gå rundt om huset, som fylder næsten hele grunden. De gamle huse er ikke meget store og ofte bygget af træ, mens de nyere er blevet større og ofte af teglsten og med teglsten. I Cairns er der flere orkaner og skybrud, så her anvender man ofte metalplader som tag, for ikke at få teglsten i hovedet, og her er ingen tagrender, da de alligevel ikke kan tage de store regnmængder. Det er dyrt at købe hus. Huspriserne omkring de store byer ligger hurtigt på $ 1 mio, og ligger huset med udsigt - ofte bygget i to etager - ja, så stiger prisen betydeligt. Med alt den sol, ser man rigtig mange med solcellepaneler. Solceller anvendes også til gadebelysning, trafikinformation mm, men er efter Jonatans udsagn primært investeringer, som private foretager. Folk er tålmodige og meget høflige – og ligner man en, der har brug for hjælp, kommer der straks assistance. Sproget er til at forstå, selv om det har en australsk accent, og man har flere specielle udtryk som f.eks. aussie for australier, breakie for morgenmad osv.. Og så er de glade for forkortelser på alt muligt, noget man ikke mindst opdager ved at se på tv-nyhederne. Trafikken Bilparken er ikke overraskende ny, og mange bilmærker er repræsenteret. Australiens eneste bilfabrik, Holden med et løvehoved (?) som mærke, blev nedlagt i Geelong for få år siden, ligesom samlefabrikken for Ford er væk. Der køres ualmindeligt hensynsfuldt i forhold til danske forhold. Man er forudseende mht evt forhindringer, hjælper hinanden. Cyklisterne har flere steder cykelstier, men er klemt af biltrafikken. Ofte er der afmærket en parkeringslinie ind mod kantstenen, hvorpå man så har tilføjet en afmærket cykelsti inden bilerne. Men det er ikke vildt mange cyklister man ser. Bycykler findes dog i de store byer. Fodgængerne er ikke jaget folk, men bilisterne stopper op, når blot man gør mine af at ville passere gaden. Alle lysregulerede kryds (i de større byer) har signalstyring for fodgængere. På motorveje og landeveje trækkes der til venstre, og tilsyneladende overholdes hastighedsbestemmelserne, så der er ikke mange overhalinger. Man får ikke meget for pengene her. Det er dyrt at spise, alkohol som købes i specielle 'Bottle Shop' er særdeles dyrt, både vin og spiritus. På restaurant koster en øl eller et glas vin $8-9 (50 – 60 dkr).
Historien Man kommer ikke uden om historien set fra et europæisk indfaldsvinkel, når man finder et helt nyt område på verdenskortet. Hidtil havde England sendt uønskede elementer til Amerika, men efter borgerkrigen kunne man godt bruge et nyt sted, og det blev så Australien. Det var naturligvis englændere, men også en del irere, hvis navne stadig går igen mange steder. Vi så i Tasmanien eksemplet på organiseringen og brutaliteten i Port Arthur, og South Australia er den eneste delstat, der kan prale af ikke at have haft straffefanger. Derudover går navnene på Flinders, der konstaterede, at man kunne sejle rundt om kontinentet og XXX, som kortlagde vejen til nordkysten, igen i historiebøgerne og på utallige statuer. Aboriginerne var nomadefolk og der var rigtig mange 'folk' eller 'lande' (vi ville kalde det stammer) med hver sit sprog og som levede op ad hinanden uden at blande sig. Kulturen er enestående i sin tankegang, som vores buschaufør ved Uluru levendegjorde med sine historier og legender: Nomadelivet og klimaet har gjort, at ikke meget af den oprindelige kunst har overlevet. Malerier og kropsbemaling blev lavet til begivenheden. Kropsmaling hører ceremonierne til. Man starter i god tid, og der synges for at hidkalde de gode ånder. Farverne er de samme rundelementer, og figurerne har hver deres symbolske betydning. Legenderne krydres med henvisning til tegn i naturen: et klippe, der ligner et eller andet (f.eks. et slangehoved, en sprække i klippen eller lignende). Nomadelivet indebærer, at man ikke samler til forråd. Derfor tæller de 'en, to, mange’ for man har jo kun to hænder at bære med. De hvide herskere gjorde, hvad de kunne for at udrydde dem, fratage dem deres jord osv, og det er først i 1972 (?), man anerkender dem som minoritet (!) og de får deres eget flag-
25.- 26.01.2018 Rejsedage
Singapore Airlines stillede med et Boeing 777-300ER fly, som nyligt var opgraderet. Jeg havde fået vinduesplads på turen til Singapore, og der er faktisk rimelig benplads i den version. Afgangen til Melbourne var heldigvis fra samme terminal. Der var dog tre timer til vi kunne gå gennem sikkerhedskontrollen, men de går jo også. Atter stod der en nyrenoveret Boeing 777-300ER til rådighed, men nu var det absolut bageste række i midten. Bortset fra at der er meget motorstøj langt tilbage i flyet, var jo kun 5 timer, hvoraf en del dog var med kraftig turbulens. Efter at have flyttet os 18.000 km over 10 tidszoner, nåede vi Melbourne ved 22-tiden – varmt med lidt støvregn. Det var deres nationaldag, men vi kom for sent til festfyrværkeriet. Hotellet er Bayview, hvad det sikkert har fra andre verdenshjørner end mit værelse, som vender mod en stor kontorbygning. Men værelset er fortrinligt, og ved midnatstid stillede jeg vækkeuret til kl.7.
27.01.2018 Melbourne Vi lægger ud med en byrundtur i bus. Jeg har bestemt mig for, i højere grad at bruge videokameraet, hvilket dog har den bagdel, at flowet af stillbilleder bliver uensartet, indtil jeg kan klippe lidt i videoen. Søen bruges også til rosport, og der er sorte svaner og blishøns, som indgår i billedet ind mod Melbournes skyline.. Turens forløb er snørklet, men lige nu skal jeg have fat i billeder og kort, for at kunne berette om turen. Det må komme senere. Da turen var forbi, blev de der ønskede det sat af ved Victoria Market (alle stod af), og så var det op til hver enkelt at beslutte sine aktiviteter. Så gik turen mod Melbourne Museum. Løradg var det, jeg var pensionist, så jeg slap for at betale de 15 $. Helt moderne museum med mange spændende samlinger og udstillinger. Det vender jeg også tilbage til. Ved siden af museet ligger Royal Exhibition Hall, hvor der var udstilling af veteranbiler - som dog også kunne være fornyet med uoriginale ting, f.eks. motorer. Jeg så kun de biler, som var udstillet på et afspærret område. Jeg havde besluttet mig for at gå tilbage til hotellet. Vandringen førte mig gennem delvist kendt land, men udvidet med Chinatown, og bedre billeder suppleret med nye, end dem jeg havde taget fra bussen. Maden var god, udsigten og solnedgangen flot.
28.01.2018 Hobart (Tasmanien)
Problemfri tur til lufthavnen og check-in på Virgin Australias Boeing 737-800. Det er skyfrit solskinsvejr og ved 12-tiden efter en times flyvning, når vi Hobart. Nu har vi fået en større bus til de næste par dage, og der gøres ophold ved et lille sted med 'fish & chips'. Jeg bliver dog i bussen, da jeg ikke føler sult endnu. Vi kører mod Hobart, og får det første overblik over byen fra en højtliggende p-plads, Rosny, og hvor buschaufføren introducerer os til byen. (Brohistorien). Vel oppe åbenbarer der sig endnu en flot udsigt over hele området, og vi er heldige at have sjældent godt vejr. Chaufføren havde ikke set så godt vejr meget længe. Det tager jo ikke lang tid at nyde den kølige luft og udsigten, så efter en halv times tid, går det nedad igen, og denne gang igennem byen, hvor de enkelt bygninger får et ord med på vejen, fiskerihavnen ligger mellem to pier med restauranter. Husene er mest træhuse, i de fine kvarterer sindssygt dyre, og de ligger tæt op ad bjergskråningerne. Efter prinsesse Mary er kommet til Danmark, er hun blevet en del af den danske turisme, på den fuldstændig tomme måde, at man kører forbi den vej, hun boede på, hendes skole og universitet, hvor hun gik. Ak, ak. Det har atter været en varm dag, så et bad er påkrævet, efter vi er checket ind på Travellodge Hotel. Jeg ender op nede ved havnen og finder en plads på en fiskerestaurant, og ved 21-tiden er jeg tilbage og kan så se, om jeg ikke som lovet kan få noget sendt af sted i dag.
29.01.2018 Fort Arthur og 'den tasmanske djævel'
Vi vågner op til en overskyet dag. Vi skal køre mod Fort Arthur kl.8 med pakket kuffert. Det er 1½ times kørsel, fordi man først skal et stykke nordpå, for derefter at køre mod syd på den halvø, hvor Fort Arthur ligger. Der er den ene bugt efter hinanden, og endelig når man til den smalle dæmning, som var eneste vej til Fort Arthur. Stedet blev oprettet i 1830 som et stort skibsværft: træ var der nok af, og med et par hundrede soldater, nogle skibsbyggere og andre håndværkere kunne man drive værftet billigt med forbrydere, som englænderne sejlede til dette øde sted. Oprindelig havde man forestillet sig, at anstalten skulle være selvforsynende, men vilkårene for at dyrke f.eks. korn til mel, var væsentlig anderledes end i England: vejrliget var anderledes, varmere og tørrere, og det var andre arbejdsmåneder i Tasmanien. De første fanger kom dertil i 1833, ikke mindst fra England og Irland, og der skulle blot et stjålet brød til for at gøre sig fortjent til rejsen til rehabiliseringscentret. De sidste fanger kom 1853, hvorefter stedet blev anvendt til gamle og åndssvage (efter opholdet). Imidlertid tiltrak stedets historie turister, og omkring 1920 fungerede området som et museum, hvor nogle af bygningerne fungerede som hoteller mm. Der er et moderne 'visitor center' med et lille, men overbevisende udvalg af ting, som kan sætte hverdagen i relief. Man skal trække et spillekort, når man får sin billet, og det repræsenterer beretningen om en skæbne fra opholdet. Jeg trak klør dame, som viste sig at være kommandantens kone... Der er en guidet tur på 40 minutter. Guiden er god og fortæller tydeligt om enkelte bygninger og fangernes forfærdelige forhold. For ikke at gøre beretningen for lang, vil jeg placere noget af stoffet sammen med billederne og i et særligt afsnit. Jeg besøgte kommandørens bolig, som stod med en del af det gamle indhold, inkl. fadebur osv. Guards Tower ligger højt med overblik over området, og indkvarteringsbygningerne ligge bagved. Særlig grumt var 'the separate prison', som var den yderste afstrafning. Man startede med den nihalede kat, som efter bare fem slag ville have revet huden op og fået blodet til at flyde. Besvimede offeret inden hele straffen var leveret, blev slagene genoptaget, når vedkommende var kommet til sig selv. Selve fængslet var startet som kornlager og kornmølle, og der var et bageri i den ene ende af bygningen. Men som sagt gik det ikke at dyrke egen korn. Bageriet blev, men den øvrige del af bygningen blev ombygget til celler. Denne bygning er den mest medtagne, man alligevel kan man godt fornemme tidsånden. Der er også nyere småbygninger af træ, f.eks. politistationen fra 1936. Der indgik en kort sejltur til to små øer. Den ene det børnefængsel, den anden en begravelsesø, men da der ikke var nogen landgang, blev man jo ikke klogere, end man kunne læse sig til. Der var endnu en times tid til udvælge sig nogle bygninger, bl.a. kommandant Booths hus. Anstalten er på WHO's verdensarvsliste. Derefter var der afgang til 'Unzoo', et ægtepars projekt gennem fyrre år for at få en sygdomsfri stamme af den 'tamilske djævel', som eller er hårdt ramt af en meget smitsom byldepest. Det var spændende, men tog også nogen tid, fordi naturhaven er stor. Som vi forlader stedet, begynder det at småregne, og regnen tager til, mens vi kører mod naturparken Freycinet. Skammeligt nok for det kunne have været e rigtig flot tur med lidt sol og blå himmel. Der er mange småbjerge, der skal passeres ad snoede veje. Man kører gennem adskillige store skovstrækninger, men skyerne hænger helt ned til 300 m, så der er ikke meget at se. Vi skal bo på Freycinet Lodge, dvs i separate hytter spredt elegant i naturen. Værelserne var topmoderne -endog med jacussi - og jeg havde de bedste intentioner om at arbejde på beretningen.Jeg spiste aftensmaden sammen et par samt guiden, og det havde været en lang dag, da jeg nåede på værelset ved 21-tiden, fik pakket det nødvendige ud - og faldt hen til jeg vågnede en halv times tid efter og gik i seng. Skaden var ikke så stor, da der alligevel ikke er wifi, så hytterne kan komme på internettet.
30.01.2018 Freycinet nationalpark og vinsmagning Det har regnet hele natten og vejret er gråt og regnfuldt, da vi tager af sted for at få noget motion og samtidig nyde udsigten ned overWineglass Bay. Fremme ved startpunktet for vandringen bliver der givet to alternativer: 1½ times vandring op og ned ad bjerget, eller en tur til Tourville fyrtårnet. Jeg valgte sammen med seks andre fyrtårnsturen, primært fordi det stadig regnede og der ikke var megen udsigt i gennem regndisen. Vores buschauffør Nick havde tilbudt at køre os og tage vandringen sammen med os. Turen gik ad nogle bræddebelagte stier fæstet til klippesiden. Udsigten var hæderlig, og der var masser af planter at se på, som f.eks. den blomstrende 'Smoky teatree'. På grund af geografien skulle vi tilbage et langt stykke ad den samme vej. For at få tiden til at passe med at kombinere frokost og vinsmagning, fordrev vi noget tid med at gå på stranden ved Colesbay. Ved middagstid arriverede vi ved 'Devils Corner' (som vi havde passeret i går). Det er den største vingård i Tasmanien på 160 hektar. Vinsmagningen omfatter fire vine, to hvide og to røde. Jeg havde forventet at få en engageret beretning om deres arbejde med vinen, men den var indskrænket til at fortælle, hvilken drue, der var anvendt, og selve serveringen var meget sparsommelig. Kvaliteten kan man altid diskutere. Der er langt til vores overnatningsted, så der bliver dømt tisse- og 'strække-ben'-pause i en lille by Ross. Så manglede vi det sidste nøk af turen og ved 19-tiden kunne vi træde ind i hotel 'Grand Chancellor'. Launceston er en af Tasmaniens ældste byer fra det første årti i 1800. Det afspejles i ganske mange gamle huse, som er bevaret. Der er nu ca 75.000 indbyggere. Jeg får en lang sludder med Jonatan, inden vi gå på værelserne.
31.01.2018 Farvel til Tasmanien og gensyn med Melbourne Så er der atter australsk blå himmel med hvide skyer, omend temperaturen nu er faldet til ca 20 grader. Byparken ligger lige ved hotellet og var anbefalet, men den var lukket for offentligheden, fordi der skal være en festival kommende fredag. Derfor blev det i stedet til en runde i kvarteret. Vi skal først flyve herfra 14:50, så vi har meget tid, som rejselederen foreslår, vi skal bruge i en nærliggende kløft, hvor floden South Esk River løber. Den løber senere sammen med North Esk River, men det er en anden historie. For østrigsfarere ville man sige, at man har set mere imponerende kløfter både med hensyn til kløftens bredde og fornemmelsen af brusende vand. Alligevel er denne besøget værd, og der er gode stier, hvor udsynet dog ofte spærres af træer og buske, men man får rørt sig op og ned. Således kunne vi tage afsked med Tasmanien med maner. Det var atter Virgin Australia, der skulle flyve os tilbage til Melbourne (atter Boeing 737-800), hvor en bus ventede os. Vi skal gennem byen midt i myldretiden, og selv om der er 4 eller 6 baner, så foregår det i 'stop & go', så de ca 20 km tager 1½ time. Jeg har opgivet at tage ind til centrum, og vil hellige mig at få gjort noget ved beretningen og billedteksterne, så jeg spiser godt i hotellets restaurant.
01.02.2018 The Great Ocean Road Morgnen er flot, temperaturen næsten dansk sommer, og vækkeren lyder kl.6. Der skal pakkes kuffert og afgangen er sat til kl. 8. Som sædvanligt er alle parat i god tid, så vi kommer af sted på minutten med ny bus og ny chauffør, som vi skal have de næste dage. Vi skal sydpå og derefter køre langs kysten mod vest hele dagen. Første stop på det der kaldes The Great Ocean Road er et surferparadis, Bell's Beach. Dog ikke i dag, hvor der er pålandsvind, og så holder bølgerne ikke så længe. Der er dog et par stykker, der forsøger sig. Byen, hvor det hele ligesom begynder, hedder Torquay, Vejen er på en gang en flot udsigtsvej, men også et slags minde om faldne fra 1.verdenskrig, idet den blev bygget af hjemvendte soldater, som dermed fik sig et job. Ganske vist med hakke, skovl og trillebør og gennem årene 1922 - 1932 (?), hvor det lykkedes at få lavet en 'hylde' hugget ud i bjergsiden. Således kører man rent faktisk på kanten meget tæt på vandet, og den snoede vej, der følger bjergsiderne, skal man ikke køre ud over, for der er stejlt og lang ned. Vi er fremme ved dagens slutmål, byen Warrnambool ved 19-tiden efter vi har beset en lang række udsigtspunkter og flotte naturfænomener bestående af havets og vejrligets bearbejdning af kalkstens- og sandtensklipperne, så der både er grotter, monolitter ude i vandet (bl.a. de berømte 12 apostle, som naturen dog har reduceret til 9). Vi gjorde holdt et sted, hvor der er gode chancer for at se koalabjørne og papegøjer, og det holdt stik. Der var hele fire koalabjørne i fire forskellige træer. De sidder højt oppe i eukalyptustræerne, og bevæger sig ikke meget. Men jeg tror nok, jeg fik noget fornuftig video. Der var mængder af farverige papegøjer, som ikke lod sig genere af mennesker, måske nærmere tværtimod. Der er frokost i en lille turistet by, Appollo Bay, men hvor der ellers ikke er meget at komme efter. Turen derfra tager lige et sving ind i landet gennem et spændende landskab med meget specielle små, afrundede bakker på den ene side af vejen, og den sædvanlige tætte skov på den anden. Fra vi forlader kystvejen kommer vi gennem landbrugsland, hvor fårene er afløst af køer, ja, rigtig mange, og flere steder er de ved at samles til aftenmalkning. Ellers er det dominerende indtryk, at det er utroligt store og flade områder, som tilsyneladende bare ligger med græs. Læhegn er almindelige og pynter på landskabet, og der er næsten hele tiden bevoksning med træer og buske langs landevejen. Motellet 'Mid City' er ok. Inden vi blev sat af, kørte vi lige en runde for at se på spisemuligheder. Det var ikke imponerende, for ikke at sige der var næsten ikke noget, så da jeg havde fået en god suppe til frokost, bestemte jeg mig for at lave et par kopper kaffe. Vi bor jo i vores kuffert i den her periode, så der er ingen grund til at pakke andet ud, end det man skal bruge til sit toilette - og så opladning af diverse apparater. I morgen forlader vi så staten Victoria for at køre ind i South Australia. Afgang 8:30.
02.02.2018 Endnu en naturdag Vi starter i Warrnambool, hvor vi kører til Flagstaff Hill, hvor der dels er kakaduer, dels Krupp-kanoner fra 1.verdenskrig, som peger ned over et stort parkområde. Efter nogle få kilometer kommer vi frem til Tower Hill. Det er en udslukt vulkan, som nu er omdannet til naturreservat. I bunden på ca 6 km2 er der et par søer og desuden et spændende dyreliv. Vi tilbringer ca 2 timer med at vandre og fotografere koalaer, emuer, smukke blå gærdesmutter, slanger og en blåtunget lille øgle. Nu havde vi brugt nogen tid i krateret, så frokosten blev besluttet indtaget i den næste lille historiske by, Fort Fairy. Der er ganske rigtigt en del gamle bygninger inkl. en gammel anglikansk kirke. Hovedgaden er hurtigt overset, men der er dog en del forretninger. Efter besøget i kirken finder jeg pub'en 'The Stump', hvor jeg får en lille øl (med lokale forretningers annoncer på glasset). Der sidder et par ved baren, men det bliver aldrig nogen god konversation, da han ikke er helt let at forstå. Der er trods alt en del forkortelser og betegnelser, som ikke er fra den engelske ordbog. Man kan slentre lidt rundt og imponeres af alleer af ældgamle grantræer og af den næsten ikke-eksisterende plads mellem husene. Alt er udnyttet, så der er ingen have, og garagen inddraget til bolig. Vi skulle have spist frokost i Portland, som vi nu bare kører igennem, dog så vi får et indtryk af havnen og stemningen i byen. På den videre fart passerer vi den første vindmøllepark i Australien (og senere nummer 2 ved Cape Bridgewater). Havet ligger knaldblåt og de sidste 50 meter ind til stranden kommer bølgerne med skum på toppen. Nogle få kilometer defra er to seværdheder: den forstenede skov og 'blowholes'. Om det var for at trøste os vides ikke, men Jonatan hentede et par flasker boblevand, som vi drak på udsigtsplatformen, og chaufføren tog et gruppebillede. Så var klokken ved at blive mange, og vi skal frem til Mount Gambier, hvor vi skal overnatte. Det er stadig nogle enorme, flade arealer, der ligger hen, hvis ikke der er køer eller få på dem. Inden vi bliver sat af ved motellet, runder vi lige et 'Sinkhole', et fænomen der opstår når limsten nedbrydes og til sidst kollapser i et stort hul. Her var det 'Umperstone sinkhole' (opkaldt efter en person), som er ganske dyb og fremstår som beplantet. Det er med bl.a. hortensia, vedbend mm, som ikke er possum'ens favoritspiser. Den havde tidligere spist, hvad der var blevet plantet. Der er arrangeret fællesspisning, fordi der er flere kilometer ind til byen.
03.02.2018 Bustur uden højdepunkter
På dette tidspunkt er den safirblå. Man siger, at det skyldes partikler af kalciumbicarbonat, som dannes fra kalkstenene – og så måske lyset. Det blev dagens højdepunkt, da vi skal flyttes ca 450 km til hovedstaden i South Australia, Adelaide, og det giver ikke meget tid til svinkeærinder. Men landskabet er værd at iagttage. Atter i dag kører vi mange kilometer langs store fyrretæsplantager i alle aldre. Vinplanterne kan yde til de bliver ca 80 år. Nye planter skal bruge tre år, inden de bærer – og de nye planter plukkes ikke. Efter fem år kan druernes plukkes. Det sker med maskine, som ryster vinstokkene. Det er ligeledes maskiner, der beskærer dem. Et meget langt stykke følges landevejen med jernbanen og en rørledning, der fører vand fra Murray-floden til det tørre indland. Der har jo været havbund her, hvilket man så f.eks, kan se, da vi passerer to søer, hvor man tydeligt kan se det hvide salt, som bliver liggende. Tissepause ved kunstneriske bemalinger på silo - og vægmosaikker - begge dele for at få noget til at ske i det lille samfund Coonalpyn. Hahndorf er et lille samfund af forfulgte protestanter fra Preussen, som kom hertil fra Altona med det gode skib 'Zebra' med kaptajn Hahn. Han var åbenbart en god kaptajn, som tog sig tid til at tale med de 240 personer under den lange rejse. De arriverede i 1838, og året efter var der indgået en aftale om fordeling af jord, og Hahndorf var en realitet. Kort orienteringstur i Adelaide ved ankomsten og check-in i Sage Hotel. Der har kun (!) været omkring 33 grader i dag.
04.02.2018 Museum og vingård
Jeg har værelse med altan mod øst, og tidligt står solen op over en fjern bjergkam. Ikke en sky på himlen. Adelaide har omkring 1.3 mio indbyggere, og byen er bygget op i kvadrater, og hele centrum er omringet af store, grønne parker med blomster, bænke, borde og rigeligt med affaldsbeholdere, så her er pænt og rent. Det har så været generelt, at der ikke er langt mellem affaldsbeholdere, hvad enten de er store for alt affald eller plastbeholdere for opdeling af affaldet. Og folk bruger dem, så det er meget lidt affald man ser henkastet. På North Terrace er alle de gamle, institionelle bygninger samlet fra parlamentet, guvernørens hus, statsbiblioteket, South Australia Museum og Art Gallery. 'Tandanya' med aborigional kultur er desværre lukket, men South Australian Museum viser sig at være et godt alternativ med to store gallerier, som redegør for deres kultur gennem en imponerende samling af genstande med tilhørende forklaringer. Opaler er en af områdets sten, og det præger smykkeforretningerne. I en af dem er i kælderplan. en lille udstilling, som illustrerer grubearbejdet, og hvorledes skallerne under pres er blevet til de blå opaler. Ikke stort, men informativ. Sporvognen kører lige udenfor, og her i centrum er det gratis at køre de fire stoppesteder vi skal. Præcis 13:30 kører bussen mod Penfold vingården, som efterhånden ligger inde i byen. Det betyder også, at der kun er 12 acre vinmarker lige ved produktionen, mens de øvrige 12.500 acres er fordelt ikke blot i området (Barossa Valley), men også i andre delstater. Vi får en god rundvisning i de gamle lokaler fra slutningen af 1800-tallet. Man var startet med at lave Tawny (de må ikke kalde det portvin), men laver nu alle de gængse slags hvide og røde vine med vægten lagt på shiraz-druen. I det gode vejr kører chaufføren os op til udsigtspunktet Mt. Lofty, hvorfra der fra de ca 700 m er en udsigt ud over hele Adelaide-området. Klokken er nu henad 16, og opstemt af vinen og det gode vejr, besluttes det at lave picnic i den nærliggende Veal-park kl.19. Med undtagelse af et enkelt par deltager alle efter at have købt ind i supermarkedet og en 'bottle shop' (man kan ikke købe alkohol i supermarkeder).
05.02.2018 Midt i Australien
Vi har fået lov til at vente med at checke ud til 11:30, så det giver tid til at slappe af ved pool'en eller få udfyldt nogle af de huller, der stadig er efterladt i min rejseberetning. Flyveturen varer ca 2 timer. Det er det samme som en tur til London, og det er kun til midten i kontinentet. Det er atter Virgin Australia med en Boeing 737-800. Vi bliver mødt af en kvindelig buschauffør, og så går det straks til den gamle telegrafstation, som blev bygget på to år 1870-72. Alice Springs ligger midt mellem Adelaide og Darwin, dvs ca 1500 km til hver, så det var en bedrift at bygge her i ødemarken. Fra Darwin blev man koblet til et undervandskabel til Indonesien, så meddelelser nu kunne komme hurtigt til og fra London. De gamle bygninger er bevaret med en del interiør og brugsgenstande. Det første, der møder en er stationslederen hus. Som officiel person klarede han ud over telegrafien, postkontoret, var dommer, solgte levnedsmidler til forbipasserende og virkede også som akutlæge. Der er smed, der er heste, der skal skoes og redskaber og hjul, der skal repareres. Der bygges sadler - også til kameler. Vi ser små kænguruer, ørne, store grønne papegøjer. Man bliver forvænt. På vejen tilbage kører vi op på et udkigspunkt, hvor man har sat et ANZAC-monument for de mange australske soldater, der har kæmpet Englands sag fra Boerkrigen til verdenskrigene og de senere krige i østen. Alice Springs er ikke stor. De ca 25.000 indbyggere bor koncentreret med ørknen uden for døren. Vi flytter ind på Doubletree by Hilton. Nydeligt hotel, gode værelser med altan beliggende ca 1½ km fra centrum. Desværre er det ikke sikkert at gå til byen efter mørkets frembrud, så jeg bliver på hotellet og spiser der.
06.02.2018 Hjælp til udkanten Det er jo hyggeligt at blive mødt med en morgenhilsen fra en helt udspilet påfugl. Men først skulle vi besøge School of the Air og Royal Flying Doctor Service, som begge er knyttet til Alice Springs. For nemheds skyld starter jeg med Royal Flying Doctor Service, som er den ældste fra en spæd start i 1928. En medicinstuderende med interesse for naviation, foreslog at man skulle benytte fly for at kunne betjene de mange hundrede tusinde i øde områder. Det var med inspiration fra RFDS' anvendelse af radioen til at kontakte patienter, hvor almindelige services ikke er tilgængelige, der fik Adelaide Miethke til at stille forslaget om School of the Air. Den startede i 1951 og helt frem til 2005 benyttede man radioforbindelsen suppleret med undervisningsbogpakker til de mange børn ude på landet. Man skal bo mere end 50 km fra en skole for at blive optaget. Vi fik en interessant introduktion, men mest imponerende var det at opleve den faktiske undervisning fra det ene af tre studier. Internettet har alle de tekniske muligheder for god kommunikation med billede, og både lærer og elev kan se opgaven og blive rettet.
Her var historien om de mange vilde kameler, der nu er i naturen, og som ikke er enkle at indfange. De 450 kilometer var et meget ensformigt landskab. Stort set fladt med lav bevoksning, afbrudt af småbjerge og bakker. Der har været 37 grader i dag, som vi jo kun delvist har bemærket, da vi det meste af tiden har siddet i en bus ned airconditionering. Vi indkvarteres i Ayers Rock Resort i Yulara, som ligger lige uden for nationalparken. Det er en samlet bebyggelse af enkeltstående hytter fordel på flere forskellige hoteller. Vores hedder 'Outback pioneer hotel'. Kølesystemet på mit værelse fungerer ikke, så der er ca. 28 grader, så jeg behøver ingen dyne i nat. (Det viser sig ikke at være helt rigtigt, men systemet har problemer med at køle ned fra de høje temperaturer, så om morgen er det til at holde ud). Jeg vælger restauranten fra, for i stedet at benytte mig af et stort, fælles spiseområde, hvor man kan købe kød eller pølser, og så selv grille det på en af mange 'særdeles varme grill - både til kød og til grøntsager, som man henter i en salatbar. Og det er der rigtig mange, der benytter sig af. Den bliver lidt kort, da vi bliver vækket 04:45 for ikke at være de sidste, der skal se solen stå op over Ayers Rock.
07.02.2018 Uluru og Kata Tjuta nationalparker
Vi skal opleve Uluru (tidligere Ayers Rock) ved solopgang. Bussen kommer præcist, og mens det lysner i horisonten, kommer vi som første bus til udsigtsplatformen, så vi får alle plads på første parket, hvor der er et gelænder at støtte sig til, mens vi venter. Vi skal ikke se solen stå op over Uluru, men derimod se dens oxyderede overflade rødme efterhånden, som solen står op. Det er buschaufføren, der indfører os i aboriginal historie og tankegang gennem ældgamle fortællinger, som netop illustrerer denne tankegang. De 4 hovedpunkter X Hun er rigtig god til at give historierne liv, som afspejles i Ulurus klippeformationer, som man på vanlig vis kan fortolke som slangehoveder, drab og forvandling i kløfter og vandfald. Historier kulturforståelse Vi oplever Uluru med det, de kalder 'extreme heat' på 40 grader, men for ikke længe siden har det faktisk regnet, og 80% af regnen kommer ned fra bjerget som vandfald, som ses som sorte spor i form af alger og lav. Og der er langt til toppen (ca 350 m), og nogle steder vil vandet falde i kaskader på grund af afsatser i klippen. Jeg havde håbet at se en hule med malerier, og det får vi sammen med en fortælling om aboriginernes symbolanvendelse (f.eks. en en sø illustreret med ringe (i vandet)) og brug af farver, bl.a. okker, som også var en handelsenhed. Nogle beskyttende 'huler' er til henholdsvis kvindearbejde og mænds opgaver, og det svarer til en nøje opdelt verden, hvor opgaverne er fordelt, og man ikke skal blande i hinandens områder. Formiddagen sluttes af med et besøg i Cultural center. Her er fotoforbud af bygning og forretninger. Der er en forretning, hvor man kan se kunstnerne male deres karakterisiske punktt maleri, som fortæller en mere avanceret fortælling, end vi lige forstår. Vi bliver kørt tilbage ved 11-tiden og sat af ved den centrale plads i gruppen af spredte hoteller. Her skal der købes ind, så vi kan 'picknicke' til aften. Heden er ulidelig, og det er med at holde sig på værelset indtil klokken 15, Der fortsættes til Kata Tjuta nationalparken, hvor oplevelserne fortsættes men en vandring til Walpa Gorge - konglomorater - kløft med grønt. Man går ca én kilometer pr liter vand, og turen til platformen i den anden ende af kløften er angivet til en time – frem og tilbage. Sidste udflugtspunkt var udsigtsplatformen ved Dune Viewing med en fin udsigt over hele striben af de 36 'ansiger', som er de bjergformationer, man ser og ikke, som jeg troede, enkeltstående 'søjler'. Derfra bliver der kørt direkte til pladsen, hvor vi skal se solen gå ned, og farve Uluru rød. Her møder os et dækket bord med champagneglas, 'bobler' og snack.
08.02.2018 Sydney
Kufferten bliver pakket om, og nu fylder snavstøjet, mere end det rene. Da både regnjakke og fleecejakke også er pakket ned sammen brocherer mm er vægten nu vokset til 15 kg. Der er ikke langt til den lille lufthavn. Til gengæld er der rigtig mange, der skal med flyet til Sydney, men egentlig går check-in og sikkerhedskontrollen ganske kvikt. Så kan jeg se frem til temeperaturskifte fra 40 til 27 grader og tidszonen flyttes 1½ time (så er vi atter 10 timer før Danmark), men der går jo atter en dag med at flytte destination. Vi installeres på Rydgers Hotel, nyt og moderne med store værelser. Jeg gik i Chinatown for at finde en god kinesesisk restaurant, men det var mest thai-massage, der blev tilbudt, så det endte med en gang 'fish and chips'.
09.02.2018 Sydney revisited
Det er jo problemet med busrundture, at bussen skal kunne parkere, for at man kan komme omkring, og det er ikke enkelt i en storby med 5 mio indbyggere. I centrum blev der gjort holdt under Sydney Harbour Bridge og ved 'Mrs. Macquaries Chair', som er hugget ud i sandsten, og i dag var fyldt med kinesere eller japanerne. Men udsigten fejler ikke noget. Nyt for mig var, at turen fortsatte ud mod 'The Gap', den ca tre kilometer brede, men farlige indsejling til Sydney, hvor Captain James Cook landede i 1770. Det er ganske høje klipper på begge sider af indsejlingen, og mange vrag ligger derude på bunden. Den meget omtalte badestrand ca 20 km fra centrum, Bondi Beach, er en lækker strand, bølgerne ok til surfere, og mange mennesker på stranden. Så hastede vi videre til Sydneys ikoniske vartegn,Sydney Opera House, hvor jeg i modsætning til sidste gang, oplevede en inspirerende og entusiastisk guide, som virkelig forstod at levendegøre beretningen om byggeriets historie og trængsler. Det var en fornøjelse. Havnerundfarten ventede. Den var ikke helt så lang som sidste gang, men byen er flot fra søsiden. Lidt specielt var et stort antal børn, åbenbart fra en organisation, som hedder 'Education First'. Men det skabte liv. Vi sejlede med til 'Darling Harbour', hvor jeg satsede på at kunne nå Australian Maritime Museum med bl.a. en kopi af James Cooks skib 'Endevour'. Men... klokken havde sneget sig hen til 16:40, og da museet lukkede kl.17, gav det ingen mening af købe entre. I stedet blev det så en vandring med eftersyn af menukort, for dette er Sydneys svar på Nyhavn. Du kan vælge næsten alle nationaliteter og typer mad. Hjemturen gik gennem centrum langs Hyde Park, og det begyndte at dryppe lidt, og der kom et par tordenskrald, men det blev ikke til mere. I morgen er der afgang til 'Blue Mountains' kl. 07:30, så man må sige, at tiden udnyttes. Hele holdet bortset fra to par har tilmeldt sig, så Jonatan tager med, selv om det egentlig er en 'international' tur.
10.02.2018 The Blue Mountains
Vi bliver hentet af en lille bus, der lige nøjagtigt har siddepladser til os. Der er arrangeret ophold med the/kaffe i Leuri, en ganske lille by, men efter den model vi nu har mødt flere gange. Vi skal til Jameson Valley, hvor vi først bringes over dalen i en stor gondol med plads til 84 personer. Den kører os ned til et lavere niveau, hvorfra vi transporteres i skinnevogne 480 m ned til kulmineniveauet, Det er en stigning (fald ) på 52%, så det kan mærkes. Her er klippeformationerne De tre søstre (uddybes) De lodrette sandstensklipper. Derfra til frokost i Wentsford Falls, hvorefter der køres til Featherdale Wildlife Park. Alle besluttede at udskifte hjemturen med bus til en flodsejlads fra Newtintong (?), dels fordi bussen var lidt 'snæver', dels fordi turen ville være hurtigere. På den måde kom vi så forbi de riges legeplads hvad huse angår, både i størrelse og placering. Jeg spiste aftenmaden samme sted, som vi i 2014 tog afsked med Sydney, og jeg gik op af Macquarie Street, hvor Statsbilioteket, Parlamentet, Hospitalet og 'The Mint' ligger side om side, og gik så gennem Hydepark til hotellet. Pænt farvel til Sydney, som jeg næppe kommer tilbage til.
11.-14.02.2018 Cairns Sidste indenrigsflyvning går til Cairns, som er udgangspunkt for turene til Great Barrier Reef. Det er en gentagelse af tidligere flyvninger: Virgin Australia, Boeing 737-800, og endnu en tidszonegrænse. Efter at have læst lidt i rejsebogen, besluttede jeg at gå i den botaniske have, som bl.a. skulle vise eksempler på den mangroveskov, som gjorde det stort set umuligt at komme ind i landet i sin tid. Til gengæld er der mange turister. Ca 90.000 kommer til Cairns, og en meget stor del af dem er asiater. Det ses naturligvis, men annoncering, skilte og brochurer er ofte på både japansk og kinesisk. Man må erkende, at Australien har større forbindelser til Asien end til Europa, med direkte fly til f.eks. kinesiske storbyer. Alt er grønt og med mange tropiske blomster, og monsunvejret er draget videre. Det kort jeg har over byen har ikke nogen målestok, så jeg vandrer bare derud af. Efter en time kommer der et skilt til den botaniske have, og jeg fortsætter ca ½ time til visitorcentret. Havde man nu nærlæst beskrivelsen, ville man have konstateret, at det er gratis, men dog lukkes af 17:30. Det vil sige, at man kan gå rundt på det store område, som man vil - men er så henvist til de 'her står du' skilte, der står mange steder. Det er varmt at gå turen hjem, men det lykkes at gøre det på en times tid, og min mobiltelefon siger, at jeg har gået 18237 skridt, så lidt motion har jeg da fået. Jeg har sammen med de fleste fra holdet meldt mig til den brsilianske middag, hvor man griller forskelligt kød på spid, og skærer skiverne af ved din tallerken. Det var fortræffeligt, men det tager tid at spise så mange slags kød, så det er næsten sengetid, da vi rejser os.
12.02.2018 Great Barrier Reef
Vi skal med Reef Magic Cruises, som ligger nogle få hundrede meter fra hotellet sammen med 20 andre firmaer, der sælger ture til koralrevet. De sejler stort set alle kl. 9 og retuernerer ved 17-tiden. Målet er en fast forankret platform, som kan rumme alt udstyr, køkkenfaciliteter med borde og bænke, solvogne og både med glasbund eller -ruder. Jeg er jo ikke ligefrem nogen vandhund, men har alligevel taget badebukserne på, hvis nu... Man kunne komme på helikopterture ud over revet, og de to maskiner havde rigeligt at lave. Kll.16 var vi parat til at sejle tilbage efter at alle havde skrevet på passagerlisten at de stadig var ombord. Jo tættere vi kommer på havnen, jo tættere blev mængden af tilbagevendende skibe.
13.02.2018 Daintree Rainforest med Mossman Gorge
Vi var heldige at blive afhentet først, og indtog så de bedste pladser i bussen. Der kom yderligere 6 personer til, og så kørte vi nordpå ad kystvejen. Den blev bygget i 1930-erne og er hugget ind i bjergene, som den følger ind og ud og op og ned, så det er med mange sving. Vi gør et kort stop i Mossman, og ellers et par stop ved udsigtsplatforme, med udsigt over kysten og havet. Vi har ikke kørt så længe, før der dukker sukkerrørsbeplantninger op. Ikke bare nogle marker, men nok til at de får 500 mio tons sukker ud af det, og langt det meste eksporteres til Asien. Der er i øvrigt at smalsporet tog, som kører på et skinnelegeme langs vejen. Det lille tog kan trække 60 vogne, så det er en effektiv måde at få transporteret sukkerrørene, når de er høstet. Nu er vi kommet til krokodilleland, som kan ligge på lur langs vandløb (creeks) eller ude ved stranden. Der advares også kraftigt mod at bade uden tøj – eller i det hele taget pga brandmænd, hvis tentakler kan være dødelige, hvis de ikke behandles hurtigt. Vi skulle på sejlads på Daintree River - bl.a. for at se på dyrelivet - og måske en krokodille. Men det blev en skuffelse. En kombination af varmen, tiden på dagen og årstiden havde fjernet, hvad der skulle være af fugle, og krokodillerne havde gemt sig godt bag mangrovens grene og rødder. Det var helt klart ikke nogen velovervejet, at tilbyde denne del af turen på dette tidspunkt. Vi var taknemmelige for, at vi efter kaffe med muffins blev kørt det første stykke ud til regnskovens skyggefulde træer. Vi var hjemme lidt over 18, så jeg kunne gå hen og få fotograferet de store flyvende hunde, som sidder i træerne, og som ved solnedgang tager af sted for at fouragere. Det er næsten som at opleve Hitchcoks 'Fuglene', når de kommer i tætte og store formationer.
14.02.2018 Tog til Kurunda, gondol over regnskoven tilbage Sidste dag i Australien skal anvendes til en tur til Kurunda, som ligger nord for Cairns. Det specielle er, at turen skal gøres dels med tog, dels med gondoler. Vi kan lige være i den lille bus, der skal hente os, og på jernbanestationen i Cairns står vores tog parat med to dieselelektriske lokomotiver og 11 wagoner. Vi er i alt 7, der har bestilt turen, som er på egen hånd. Vi har plads i den sidste vogn. Strækningen er på i alt 75.1 km gennem ufremkommelig regnskov og bjerge. Der er 15 tunneler, 90 kurver og utallige broer. Det er en helt forrygende tur gennem den tætte regnskov med udsigt ned i de dybe kløfter. Indimellem åbner der sig udsigter ned til floder eller over til vandfald. Turen tager ca to timer, og da vi når Kurunda, må man finde ud af, hvad man skal bruge tiden til. Der er en hovedgade med masser af forretninger henvendt til turisterne – ikke mindst asiaterne, men ellers er målet Australian Butterfly Sanctury. På vejen tilbage slog købergenet til: jeg fik som sædvanligt købt et læderbælte, og til samlingen en sten med opal, som næsten kun findes i Australien. Dertil et pudebetræk til sofapuder. Dejlig nemt at pakke ned, og nu med australsk islæt. Nedturen med Skyrail var en uventet, meget positiv oplevelse. Hængende over regnskovens tag af træer, som søger lyset, sidder man i en lille gondol med plads til seks. Vi er dog kun tre. Turen er 7.5 km henover bjergtoppene. Der er to stop, hvor man kan stå af, men da det vil næppe ændre oplevelsen, så vi kører direkte. Jeg var lige gennem det lokale natmarked. Det var et gedemarked, som hurtigt kunne overses. To fra holdet kom for sent til bussen ved Bondi Beach, og vil gøre afbigt i deres store hjørneværelse på 11. og øverste etage, hvor hele holdet samles til en drink og snack. Samtidig får vi sagt pænt tak til Jonatan med en indsamlet kuvert. Og så er turen forbi. I morgen starter hjemturen, og et døgn efter kan vi sige tak til hinanden for turen i Kastrup.
|