I forbindelse med vores rejse til New Zealand gjorde vi et stop-over i Bangkok.
Billderne fra Bangkok finder du her.
Historien fra den 1½ dag kommer her:
23.1.2014 Afrejsen mod Bangkok
Kører med vores vanlige gode taxavognmand Ali, og kommer i sikker tid til at mødes med gru14ppen, som er på 31 deltagere. Som forventet er der mest gråt guld og rejsevante mennesker.
Den guide, vi skulle have haft har måttet melde fra i sidste øjeblik (to dage før), men det er lykkedes Risskov Travelpartner at finde Rune Balle til at påtage sig hvervet.
Vi skal flyve med Thai. Det er en 777-300, dvs der kan være små 400 passagerer, og der er rigtig mange, der dels skal til Thailand, men også mange, der skal videre til Australien og New Zealand.
Desuagtet viser det sig ved den rettidige afgang, at vinduespladsen på vores række (i dette fly 3*3 sæder) som en af de få ikke bliver besat, så Ulla får vinduespladsen og hendes oprindelige sæde bruge til reserveplads til ben og krop under turen.
Servicen ombord er opmærksom og professionel
Mine nyanskaffede ørepropper skal nu bestå prøven – og det gør de, så jeg har ikke den hyppige og irriterende døvhed i flere dage efter en flyvning.
Vi ankommer til Bangkok før tid, og der er ikke så mange rejsende her kl. 6 om morgnen, så det går ret kvikt at komme gennem systemet.
En bus kører os de ca 35 kilometer mod centrum. Det sker ad grå tresporede betonmotorveje, som snor sig til højre og venstre og op over hinanden i adskillige lag. Det meste ad vejen køres i i 2. og 3.sals højde, så man kan se ned i de bebyggede områder. Langs vejen står kæmpestore reklamer – ofte kun på thailandsk (Carlsberg og Grundfoss blev set), så det er ikke ligefrem en spændende tur. Bebyggelsen er dels 1-3-etages mindre huse med grønt i mellem, dels drysset med rund hånd den ene kedelige betonklods med op til 25-30 etager. Bestemt ikke betagende.
Det hjælper, da vi nærmer os centrum og er kommet i jordhøjde med både nydelige huse og grønne træer. Morgentrafikken er nu blevet ganske betydelig, men afvikles stille og roligt.
Efter en lille times tid er vi på hotellet Ramada Plaza, som ligger lige ned til floden, kl.8, hurtigt omorganisering og morgentoilette.
Vores guide og den lokale guide foreslår at udnytte dagen med en sejlads på Bangkoks kanaler!
Vi vidste, at der var en flod, men kanaler?
Vi kan berette, at det er der, og rigtig mange. Tidevandet rækker helt herind med op til en meters forskel, og flere steder er der lavet sluser, som skal passeres.
Sejlturen på kanalerne – brede og meget smalle, giver os en fornemmelsen af dagligdagen med densskraldevognsbåde, sluser, mange templer både store bygningsværker og små hustempler, solbadende varan, fiskefodring, som får mændger af fisk til at kæmpe om brødstykkerne. Husene er bygget på stolper – ofte af træ, og bortset fra bådudflugterne med turister er der livlig handel fra små både og salgsteder langs floden.
Et par hundrede meter fra hotellet går Jørgen en tur gennem en lille markedsgade med ældre huse af træ med små udsalg, og selv om det er hen på eftermiddagen er der stadig mange åbne gadekøkkener, fiske- og grøntsagsforretninger.
Man skal tage sig i agt for venstretrafiken og de mange tohjulere, som kæmper for at komme frem, og trafiklysene synes mere at være til pynt. Bilparken virker i øvrigt moderne og velholdt.
Om aftnen afgår en turistbåd tur fra kajen ved hotellet med. Der er bestilt spisning ombord.
Vi får en fortræffelig buffet på skibet, som vi næsten kan fylde op. Sejladsen varer ca 2 timer.
Det er farverigt at se byens lys og ikke mindst de kulørte lamper på de forskellige turistbåde.
Vel tilbage kan man så trække ud på hotellets område ved floden sammen med et andet par og nyde varmen og et godt glas vin.
25.1.2014 Farvel til Bangkok
Efter en god nats søvn bliver vi vækket 06:30 for at undgå den værste hede på dagens udflugt.
Vi skal se det store tempelområde Grand Palace (brochure) med 'jadebuddhaen' og det kongelige palads.
Turen dertil går gennem Chinatown, langs blomstermarkedet, 'little Italy' før vi når til omådet.
Det er Thailands vigtigste helligdom, så vi er ikke de eneste, der bliver omringet af forventningsfulde sælgere.
Vores lokale guide, Ellen, er entusiastisk og taler et ganske udmærket engelsk.
Der er masser af historier, der knytter sig til bygninger, skulpturer mm, og hele anlægget er imponerende med sine forgyldninger og malerier. Det giver mange mindelser fra både Sri Lanka med stupaer og buddhaer, og fra Kina med drageguder mm.
Det repræsenterer fantastisk håndværk med masser af detaljer.
Jeg har lånt Christians Nikon-fotoapparat, men må konstatere, at objektivet ganske enkelt ikke kan få hele motivet med, fordi bygningerne ligger så tæt.
Hovedattraktionen er 'the emerald Buddha', en ca 90 cm høj buddha, skåret i jade. Har står højt i et prægtigt forgyldt tableau. Der må ikke fotograferes, men egentlig er det også mere interessant at se thailændernes attituder ved indgangen, hvor de kommer med de karakteristiske samlede hænder. De ligger på knæ, og bukker i tilbedelse.
? Der lægges nyt tag, der males og forgyldes
ofring med blomster og lys, bladguld fæstes på små buddhafigurer.
Anlægget omkring kongeslottet er også flot.
Derfra går turen til en turistfælde The Gem Factory, som skulle være Thailands største producent af smykker med ædelsten. Velkomstdrink, gratis drikkevarer til mændene, mens konerne er på jagt.
Der er en introduktionsfilm, som vi får serveret på svensk (!), og derefter kan man lade sig friste i et gigantisk showroom med alle typer smykker og ædelsten. Der er også et arbejdende værksted, hvor man kan se, hvad det er for et pillearbejde, de sidder med – men det må ikke fotograferes.
For mindrebemidlede er der en afdeling med bælter, tasker, punge, thaisilke mm.
Selv om vi nok egentlig ville have meldt oplevelsen fra, hvis vi selv skulle vælge, så var det imponerende at se.
Den nemme vej tilbage til hotellet, som skal forlades inden kl.14, hvor vi skal til lufthavnen. Det giver os ca to timer til at pakke, og vi når endda en halv time ude i varmen på hotellets terrasse inden afregningen.
Indcheckningen foregår hurtigt og uden udfordringer. Det er en alvorlig stor lufthavn med lange vandreture, men den fungerer enkelt, når man lige har fundet ud af planen.
Jeg havde håbet lidt på, at der var en forretning med elektronik, så jeg kunne købe en mus. På ekspedienternes udtryk kunne jeg se, at det ikke hørte hjemme i tablettens og laptoppens tidsalder, så det nåede jeg ikke videre med.
De tre timer går nu rimelig hurtigt, og med et kvarters forsinkelse, kommer vi af sted med en Boeing 777-200ER. Lige til kort før afgang, havde vi en ekstra plads at råde over, men den forsvandt, da der kom en flok unge, der skulle studere i Auckland.
Ti timers flyvning gennem nattemørket lå nu foran os. Det er ubekvemt at sidde så mange timer, og rigtigt sove kan man heller ikke – men døse er OK.
Atter var servicen og maden i absolut topklasse, og det pynter jo lidt på turen.
|