Web Design
Danmark

Danmark som turistmål har ikke nydt den store bevågenhed.

Jørgen var omkring 1960 på to familie-campingture henholdsvis i Jylland (beskrivelse) og på Fyn.(beskrivelse) med lån af HH’s folkevogn og telt.

Efter ægteskabet har turene stort set kun omfattet Sjælland samt i 1975 Bornholm. Der er scannede dias fra turene her.

Det er tanken at prøve at få samlet turbillederne på en overskuelig måde, og begyndelsen er her: Ture i Danmark.

Et aftalt besøg med vores rejsefæller fra Vietnamturen blev indfriet i slutningen af juni 2008. Vi passerede Flensborg og Rødekro (hvortil Ullas moster Emmy er flyttet), nåede en tur i de smukke Mols Bjerge og endte op på restaurant  'Fru Larsen' i Laurbjerg. Dagen efter fik vi set både Randers regnskov og Mønsted Kalkgruber, inden vi ankom til Fjerritslev.

Her fik vi et fremragende ophold i annekset med hyggesnak, god mad, og vi fik gået  nogle dejlige ture i den meget spændende natur, ikke mindst Fosdalen og vandringen på de høje skrænter ved Svinkløv.

I  foråret 2012 (16.-17.3) ville vi se sort sol. Vejret var imidlertid dårligt: blæsende og koldt. Efter en god fiskemenu på Rømø og  mange lukkede seværdgheder drog vi til Ribe, hvor Ulla aldrig havde været. Det blev et godt besøg med domkirken og vikingemiseet som højdepunkterne.
Billeder fra turen ses her.

Jyllandsferie 6.-10.5.2014

En aftale om at mødes med nogle af vores rejsefæller fra New Zealand ført os lidt omkring i Jylland.

Majken havde fødselsdag 6.maj, hvor Ulla var draget over dagen før med toget, mens jeg kom på dagen efter en 40-års reception i DBC.

Derfra drog vi ad de små veje op forbi Gl.Ry og Ry for at holde frokostpause på Låsby Kro, inden vi fortsatte til Ria og Torben i Hasselager.

Her blev vi vel modtaget. Solen stod ned på terrassen, hvor den store gasgrill stod parat.

Efter den indledende snak, kørte Torben os alle en tur ind til centrum i Åarhus, som er et stort byggecirkus. Det er planen, at de vil flytte til et nybyggeri ved havnen, som vi så under opførelse.
Serveringen var perfekt, og der blev ikke spyttet i glassene – og snakken gik til henad tre. Vi keder os aldrig – og savner ikke samtale emner.

Hefra var der kun ca en halv times kørsel til Grundfør ved Hinnerup, hvor Lisbet og Jørgen tog i mod i deres nye 185 kvadratmeter store hus. Anna Lisa var ankommet, men den planlagte picnictur måtte forlægges til lysthuset placeret midt i det grønne

Jørgen kørte os en herlig tur ad de små veje omkring Hinnerup, hvor de nyudsprungne lysegrønne træer duellerede med grønne marker og gule sennepsmarker.
Der blev set på vinjergssnegle ved 'mergelgraven', holdt kaffepause ved Lysnet, som med sine 130 m er et af egnens højeste punkter. Stedet ligger ved lergrave med absolut meget fed ler. På vejen tilbage tog vi en runde ved Pøls Mølle,  et traktørsted med herlig natur og søer – men ingen vandmølle.

Historien om Sletterhage Fyr

Det første fyr på Sletterhage blev etableret af Århus Kommune i 1872. Fyret var et fast hvidt fyr, som skulle lede skibe sikkert til og fra Århus. Århus Havn betalte en opsynsmand på stedet. Dette fyr blev nedlagt i 1894, og ca. 300 meter længere mod vest blev det eksisterende fyr samme år bygget på den nuværende placering under ledelse af fyringeniør J. S. Fleischer.

Byggeåret fremgår af et skjold med Christian IX´s navnetræk og årstallet på østsiden af tårnet. Betontårnet er 16 meter højt og lampen sidder en ekstra meter højere, så flammehøjden er 17 meter. Fyret har en lysevne på 16 sømil, eller små tredive kilometer. Hvis ikke jorden var rund, kunne man se fyret endnu længere væk, men tredive kilometer er rigeligt i det snævre farvand.

I begyndelsen havde fyret petroleumslamper, men i 1905 blev der indført en glødenetsbrænder - som i en blæselampe - hvilket gav et meget kraftigere lys. Oprindeligt var fyrlampen udstyret med persienner, der kunne åbnes og lukkes, så fyret blinkede. Persiennerne blev trukket af et urværk og et lod, der kunne hejses op gennem tårnet lige som på et kæmpemæssigt bornholmerur. Uret skulle trækkes op hver fjerde time, når fyret var i drift. Det har sikkert været en lettelse for fyrmesteren, da fyret blev elektrisk, og persiennerne blev drevet af et elektrisk ur. Nu om dage er det selve lampen - en 600 watts halogenpære, der blinker ved at tænde og slukke

Aftnen forsvandt som dug for solen, - og så var det sengetid.

Fredag efter morgenmaden blev blen startet igen med retning med Mols Bjerge. Igen ad små veje med smukke udsigter – passerede smukke udsigter ind mod Århus, over Kalø, for at stå på den ene af toppene på Trehøje i Mols Bjerge. Lisbet havde lovet os masser af blmstrende gyvel, men af en eller anden grund var der ikke nogen lige her – men mange andre steder.

Helgenæs har vi aldrig været på, men også det var smukt, og nu siger Sletterhage Fyr os pludselig noget.  Der blev også tid til at 'bestige' Ellemandsbjerg, som med sine 99 m giver en god udsigt over hele Helgenæs.

Anna Lisa gav frokosten på Skovmøllen ved Femmøller, inden vi returnerede til basen.

Efter morgenmaden lørdag skiltes vore veje efter et par hyggelige dage med en aftale om endnu et gensyn – nu i Sverige i august.

Fanø er blevet gennemtravlet i forbindelse med besøg hos Jørgens fætter Birger, som har sommerhus der.